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Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 27 set 2011, 11:16
por ruimegas
Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

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"The Nissan LEAF is a thrill to drive, but the limited range forces me to be super conservative. Nissan should consider offering a wider range of battery options. Tesla roadster's battery is twice the capacity and the model S will go a similar route as well. Any chance we could upgrade the pack when a more powerful option becomes available?

Additionally, I was considering putting a solar roof on the car. This could easily amount to extra 10 miles range in sunny climates. There is a company that already makes this for the Prius, and I'm hoping that they will be willing to customize it for the Leaf.

http://www.solarelectricalvehicles.com/products.shtml"

"
This SEV solar module for the 2004 through 2009 Toyota Prius generates 215 watts of renewable energy and is the first custom-fabricated compound convex solar module to be commercially produced.

All models of the SEV system are manufactured with high efficiency mono-crystalline photovoltaic cells.

The SEV solar system has no moving parts and was designed and tested with durability in mind, is maintenance free and eye-catching.

The SEV solar system utilizes a supplemental battery pack for additional energy storage capacity and improved HV battery performance which extends electric driving range and improves fuel economy.

The SEV solar system utilizes proven solid state electronics for charge controlling and battery monitoring.

The SEV system provides up to 30 miles per day in the battery solar mode, increasing fuel economy.

The SEV system provides up to 34-60% improved fuel economy depending on driving habits, road speed and conditions.

The SEV system doesn't require plugging in for charging. The SEV system uses clean renewable energy that is environmentally friendly. Plug-In conversion kit option is available, and recommended to improve the car’s performance.

The SEV system is one way to reduce fuel consumption and our dependence on foreign oil imports and is a hedge against the continual rising cost of gasoline.

We are now offering the Recycled Prius Program where we sell converted Solar Plug-In Prius cars for $25,000.00 (10% deposit required). Sold in as is condition."

Em: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=4375

e http://www.solarelectricalvehicles.com/products.shtml

Re: Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 27 set 2011, 12:45
por mikexilva
Devia existir esta opção de origem, pois o nosso LEAF durante os dias de semana faz cerca de 15km por dia e apanha sol durante o dia, era bem possível que conseguisse ficar isento de ligar à tomada de 2a a 6a, só depois no fim de semana é que podia precisar de repor, e mesmo assim podia ser que os vários dias de sol fossem suficiente para acumular algum extra para o FDS...

Re: Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 27 set 2011, 12:56
por mjr
Não é uma operação simples integrar um painel para carregar a bateria principal. O carregador teria de suportar a entrada do painel e realizar o step-up da tensão para os 400VDC de modo a carregar a bateria, e integra isto e alguma maneira com a BMS do LEAF para não perder a conta da carga da bateria. Parece algo caro, muito caro...

Re: Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 27 set 2011, 13:04
por mikexilva
Sim, pode ser uma adaptação complexa para um produto "aftermarket" (pois para ligar directo à frente era preciso um conversor 12V_DC - 230V_AC, o problema é os 10A no minimo que precisavam de uns 20 paineis destes) mas se a Nissan tivesse deixado uma ficha 12V DC-IN algures no circuito de BMS para carregar directamente a bateria grande facilitava muito...

Re: Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 19 out 2011, 11:48
por ruimegas
Penso que a discussão sobre este assunto está a ser reaberta nos EUA.

Se os paíneis de 40% de eficiência estivessem já a ser comercializados penso que começava a fazer sentido a sua aplicação no tejadilho e capot dos carros.

"Sunpower makes a 320 Watt panel that's essentially the same size as the Leaf roof (that's a 19% efficiency panel). San Diego gets 5.5 hours of usable sun a day. So that's 1.76 kwh a day, or just under a fuel bar.

That's not insignificant! Sure you can't recharge in a day, but that's 6.5 miles for me. Every day. For the life of the car (the solar panel will outlast the car). I could leave it out in the middle of a field with an empty battery and in a week it would be able to drive 45 miles.

So what about cost? That panel probably costs $1,500 (19% efficiency isn't cheap). House roof systems have considerable installation costs because every roof is different, but with a car once the design engineering is done they're just going to stamp them out by the hundreds of thousands at the factory. I imagine they could make the part for $2K (that's a total stab in the dark, I should be clear that I don't know jack about mass producing glass car roofs).

At that cost it probably won't pay for itself over the life of the vehicle, but I'd get it just because it would be awesome.

Of course solar panels get cheaper every day, there are solar panels now that cost near $1/watt and are 12% efficient. That would be 1.1 kwh a day for $200 plus whatever the mass produced glass roof would cost.

(these are best case numbers, but even after you regulate down 80% it's still significant amounts of power)"

Em: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.p ... ae49dfb7e7

Re: Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 19 out 2011, 14:18
por mjr
A questão mais complicada nem é o painel em si mas sim a interface com a bateria e o BMS.

Para valer a pena em autonomia (>10km/dia) é importante que o painel ocupe de facto todo o tejadilho e seja da máxima eficiência. No entanto esta solução nunca será economicamente viável pois o custo da eletricidade é muito baixo para que no tempo de vida útil do carro se amortize um painel topo de gama mais a eletrónica de controlo.

Re: Este é o caminho a seguir - Tejadilho fotovoltaico

Enviado: 19 out 2011, 22:52
por ruimegas
mjr Escreveu:A questão mais complicada nem é o painel em si mas sim a interface com a bateria e o BMS.

Para valer a pena em autonomia (>10km/dia) é importante que o painel ocupe de facto todo o tejadilho e seja da máxima eficiência. No entanto esta solução nunca será economicamente viável pois o custo da eletricidade é muito baixo para que no tempo de vida útil do carro se amortize um painel topo de gama mais a eletrónica de controlo.

Concordo...por enquanto